• Insändare i Sydsvenskan: Alldeles för krångligt med färdtjänst i Malmö

    Artikeln är publicerad i Sydsvenskan den 25 september 2025,https://www.sydsvenskan.se/malmo/alldeles-for-krangligt-med-fardtjanst-i-malmo/

    Läs och förundras över krånglet när man ska ansöka om att få beviljad färdtjänst i Malmö. Det är svårt att förstå alla onödiga valmöjligheter när man nu ska byta system.

    Först ska man beställa att få tjänsten en begränsad tidsperiod eller tills vidare.

    Men sedan börjar det riktigt krångliga att välja rätt om man vill ha Pendlingsreseabonnemang och/eller Fritidsreseabonnemang tillsammans med Grundabonnemanget hos Serviceresor. Det lär vara många som måste söka hjälp att reda ut konsekvenserna av olika val.

    Men problemet börjar egentligen redan med hur Malmö kommun väljer att förmedla nyheterna. I ett intetsägande vitt kuvert som enkelt kommer bort som reklam väljer kommunen att informera om de nya abonnemangsformerna för Malmös färdtjänst.

    Utanpå kuvertet skulle det givetvis stått med stora bokstäver ”Viktig information om färdtjänst”. Dessutom är det som vanligt bråttom för redan den 1 oktober ska alla blanketterna vara korrekt ifyllda och inskickade. Vi tycker att man kunde gått lagt till på kuvertet: ”svara senast 1 oktober”

    Serviceresor ska då se till att man kommer till rätt adress, på rätt datum och tid allt, enligt dina abonnemang. Vågar man verkligen tro att det ska fungera?

    Om olyckan skulle vara framme och ingen bil dyker upp så får man fortsättningsvis ingen ersättning! Eventuella klagomål hänvisas till Malmö stads kontaktcenter på telefon 040-34 10 00 dit alla andra också ringer för att få tag i någon inom kommunen.

    Slutligen presenteras den krystade om än lite eleganta motiveringen: Förändringen är tänkt att öka tillgängligheten men samtidigt ”skapa förutsättningar för hållbart resmönster”.

    Vi i Kristdemokraterna tolkar det som onödigt krångel. En skrivbordsprodukt som är allt annat än tillgänglig och framför allt inte skapad för att underlätta för kunden. En resa är en resa. Punkt.

    Gör om och gör rätt! Malmö stad måste lära sig att skapa användarvänliga rutiner och sluta med ovanan att helt i onödan vara ute i sista minuten.

     

    Roland Wennick, Ledamot KD Malmö

    Lars Hector, Distriktsordförande KD senior Skåne